Bijzonder - Reisverslag uit Bandar Penawar, Maleisië van Danielle Meijer - WaarBenJij.nu Bijzonder - Reisverslag uit Bandar Penawar, Maleisië van Danielle Meijer - WaarBenJij.nu

Bijzonder

Blijf op de hoogte en volg Danielle

12 Mei 2015 | Maleisië, Bandar Penawar

Er vallen beel dingen op hier in Indonesië. Alles is plan plan oftewel rustig aan, geen haast. Mensen vervoeren de meest bizarre zaken op een scooter, zoals 200 ballen, een tv of wen heel gezin inclusief baby en oma. De steigers van 4 bamboe stokken en een dwarslat , veiligheidsriem is een touw. Rijles krijg je van pap en oefenen op een terrein waarna je je rijbewijs kunt kopen bij de politie. Als je gaat uiteten krijg je eerst een hoofdgerecht dan een bijgerecht en tot slot het voorgerecht. Er zijn geen regels in het verkeer en toch loopt het, niemand is boos. Mensen wonen aan zee en niemand kan zwemmen. Alle mannen dragen ringen met edelstenen en hebben een enorme pink nagel om te helpen bij het schoonmaken na stoelgang . Hier mag je met 10 onofficieel al brommer rijden. Als je hier doodgaat maken ze daar geen drama van, het hoort bij het leven . Dat je kun uiteten bij een Italiaan en je je even in Italië waant. Dat niemand hier een prullenbak gebruikt en alles op de vloer flikkerd. En er dus overal, maar ook echt overal plastic ligt. Dat er op Lombok 2 bejaardenhuizen zijn want de rest woont in bij kinderen. Wat is het een prachtig land, maar wat heeft de bevolking weinig kans op vooruitgang. Wat is het contrast groot tussen arm en rijk en kansarm en kansrijk. Maar vooral wat een mooie mensen die volop in het leven staan en genieten van elke moment en het leven nemen zoals het is, mooi maar soms ook gruwelijk hard.

Verslag uit: Maleisië, Bandar Penawar

Danielle

29 april vertrek ik voor 2,5 week naar Sengiggi op Lombok, samen met mijn studenten. Hier gaan we aan de slag voor de stichting go for lombok. We gaan werken aan schoonwasten projecten en verbeteringen aanbrengen bij het gehandicapte tehuis van lombok care.

Actief sinds 17 April 2015